Bárdos Jenő
2011. szeptember 24, szombat
Kállai Ernő, 15:37
Képgaléria  Nyomtatás  E-mail 

BÁRDOS JENŐ

egyetemi tanár, Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar

 bardos.jenoistvan@chello.hu

Az  MTA doktora, az Eszterházy Károly Főiskola kutatóprofesszora. Magyar-orosz-angol szakos tanárként végzett a JATE-n 1968-ban. Zenei tanulmányait hegedű tanszakon szülővárosában, Hódmezővásárhelyen és Szegeden folytatta. Négy évig középiskolai tanár Budapesten, majd 18 évig az ELTE, 20 évig pedig a Veszprémi (majd Pannon) Egyetem oktatója. Főbb kutatási területei: nyelvpedagógia; alkalmazott nyelvészet; hungarológia; nevelés- és művelődéstörténet; tanárképzés; nyelvi mérés, értékelés, tesztelés; amerikai népzene.

 1980-ban posztgraduális fokozatot szerzett a Kenti Egyetemen (Canterbury, U.K.); 1981-ben bölcsészdoktor (ELTE, idegen-nyelvi mérés és értékelés); 1987-ben kandidátus (MTA, nyelvtanítás-történet); 2007-ben az MTA doktora (MTA, neveléstudomány: nyelvpedagógia). 1988–90-ig Fulbright vendégprofesszor a Rutgers Egyetemen (New Brunswick, New Jersey, U.S.A.), ahol megalapította a magyar mellékszakot, amely ma is működik. 1990-ben a Veszprémi Egyetemen alapító dékánja (1990–98) a Tanárképző Karnak, az Angol Tanszéknek (1990), amelyet mint Angol-Amerikai Intézetet adott át utódjának 2010-ben. Nyelvpedagógiai doktori programját 1999-ben indította el. Kitüntetései: Apáczai Csere János Díj (1993), Széchenyi Professzori Ösztöndíj (1999–2002), Brassai Sámuel Díj (2008), Kiss Árpád Díj (2011). 2010-ben megkapta a Magyar Köztársaság Érdemérem Lovagkeresztjét.


Előadásának összefoglalója

Snétberger Zenei Tehetség Központ: a zene felemel

Az előadó hírvivőként – és kutatóként – ismertet egy olyan hazai, ugyanakkor nemzetközi színvonalú kezdeményezést, amelyet a Norvég Alap 2.7 millió euróval, a magyar állam pedig félmillió euróval támogat. Snétberger Ferenc Liszt-díjas gitárművészünk kezdeményezése jelentős visszhangra lelt a magyar médiában. Érdeklődésre tarthat számot, hogy a rendelkezésre álló rövid időben milyen zene- és nyelvpedagógiai, illetve nevelési problémákkal kellett diákoknak és tanároknak megbirkózniuk az első szemeszterben.